Jak dodać firmę do Google Maps: prosta instrukcja!

Jak dodać firmę do Google Maps: prosta instrukcja!

Artur Godzik

Wszyscy posiadacze własnej firmy bez wątpienia chcą, by biznes się rozwijał i zajmował wysoką pozycję na tle konkurencji. A największe szanse powodzenia mają te firmy, które posiadają swoje strony www i potrafią je dobrze promować.

Jednym ze sposobów promowania w Google  firmy jest wizytówka Google i dodanie firmy do Google Maps. W dzisiejszym wpisie dowiesz się jak dodać firmę do Google Maps.

Jak działają Mapy Google?

Załóżmy, że szukasz dobrej restauracji włoskiej w swoim mieście. Wpisujesz w wyszukiwarkę Google frazę: dobra restauracja włoska warszawa, a wyszukiwarka w odpowiedzi przedstawia najtrafniejsze według Google wyniki.

To, co pierwsze rzuca Ci się w oczy, to szereg nazw restauracji z pokazaną lokalizacją, zdjęciami i opiniami. Wystarczy, że spojrzysz na to zestawienie i już będziesz mógł zdecydować, które restauracje są warte sprawdzenia.

Jak działają Mapy Google

Mapa miasta z zaznaczonymi restauracjami to mapa Google. A widoczna w wynikach wyszukiwania firma udostępniła swoje dane za pomocą wizytówki Google.

  • Na mapach Google mogą znaleźć się wszystkie firmy. Także Ty za darmo możesz stworzyć wizytówkę firmy za pomocą Google Moja Firma.
  • Dodaj swoją firmę do Google Maps i czekaj na pozytywną weryfikację. Na podany adres otrzymasz kod weryfikacyjny, by potwierdzić prawdziwość podanych danych firmowych oraz wykazać, że masz prawo, by zarządzać swoją firmą w Google.
  • Google Maps to droga do zwiększenia zasięgów firmy i darmowa ścieżka skutecznej promocji biznesu.

Wizytówka firmy w Google, dlaczego warto?

Marketingowcy są zgodni, że promowania firmy w Google to jedna z najskuteczniejszych metod. Poniżej kilka powodów dla, których warto założyć wizytówkę w mapach Google.

  • Wizytówka w Google Moja Firma pozwala za darmo kontaktować się z klientami na mapach Google, gdzie zagląda praktycznie każdy. To najskuteczniejsze i najszybsze źródło komunikacji! 
  • Wizytówka w Google Moja Firma umożliwia publikowanie zdjęć i stałe ich aktualizowanie. Dzięki temu wizualnie wzbudzamy zainteresowanie potencjalnych klientów. A jak sami wiecie: ludzie mało czytają w dzisiejszych czasach, dlatego każda promocja firmy to musi być typowy strzał w dziesiątkę, na przykład świetne zdjęcie!
  • Klienci mogą zostawiać na stronie naszej wizytówki opinie, które są wskazówką dla innych użytkowników, a jeśli dodatkowo na nie odpowiadamy, budują również wizerunek firmy.
  • Dzięki możliwościom GMF, jak wirtualny spacer po siedzibie Twojej firmy lub po lokalu usługowym, klienci mają od razu ułatwiony wybór. To pewne, że zdecydują się na usługi firmy, która przekona ich do siebie, jeszcze zanim wyjdą z domu. 
  • Opinie, zdjęcia i aktualności w wizytówce zapewniają wszystkie podstawowe informacje dla klientów, bez bezpośredniego kontaktowania się z obsługą.
  • Wirtualna wizytówka w Google to świetna możliwość komunikowania się z klientami. Znajdziesz tam miejsce na publikowanie aktualności, możliwość wysłania wiadomości, odpowiedzi na opinie i dodawanie informacji niezbędnych w płynnej komunikacji między Twoją firmą a klientami.
  • Wizytówka w Google to również rozwiązanie dla właścicieli biznesu, którzy nie mają profesjonalnej witryny biznesowej. To przejrzysta i profesjonalna strona dla Twojego biznesu, którą otrzymujesz od Google za darmo. Zwykle stworzenie witryny internetowej dla biznesu to duży koszt. Tutaj musisz jedynie uzupełnić stronę o podstawowe informacje. Na końcu pozostaje oczywiście dostosowanie wyglądu witryny  względem własnych wymagań.

Jak dodać firmę do Google Maps – Kompletny przewodnik tworzenia wizytówki w Google Moja Firma

Założenie wizytówki zaczynamy przede wszystkim od zapoznania się z konkurencją, która już wyświetla się w mapach Google. To ona w pierwszej kolejności jest wyznacznikiem jak powinniśmy skonfigurować wizytówkę. W kolejnych punktach omawiamy szczegółowo każdy etap.

1.Wejdź na stronę Google Moja Firma

https://www.google.com/intl/pl_pl/business/

Po wybraniu okienka tworzenia wizytówki Google, zostaniemy przekierowani do prostego panelu w formie ankiety. By mapy Google mogły odpowiednio wyświetlać daną firmę i jej usługi, konieczne jest uzupełnienie wszystkich odpowiedzi. Dlatego nie pomijaj żadnej z nich.

2.Dodaj nazwę firmy

Pierwszy krok tworzenia wizytówki to podanie nazwy firmy na stronie Google Moja Firma.

Dodaj nazwę firmy - Google Moja firma

Najlepszą praktyką jest konstrukcja nazwy firmy: Usługa po jakiej potencjalni klienci mogą szukać firm takich jak Twoja + lokalizacja + Brand.

Zwróć uwagę, jak ważna jest lokalizacja. Jeśli nasza firma działa na obszarze Krakowa i okolic, to właśnie na to miasto należy się pozycjonować. Nie analizujemy również konkurencji z innych miast, bo nie ma to znaczenia dla firmy zajmującej się montażem fotowoltaiki na terenie Krakowa.

Dodaj nazwę firmy - Google Moja firma przykład

Przykład nazwy firmy: Fotowoltaika Kraków “Brand”

 

Zdecyduj, która kategoria będzie główną kategorią Twojej firmy

Kategoria główna firmy skrótowo określa główny zakres działalności, w jakiej specjalizuje się Twoja firma. Nie wymyślasz sobie kategorii głównej z głowy, a wykorzystujesz informacje zdobyte podczas analizy konkurencji w mapach Google.

Zdecyduj, która kategoria będzie główną kategorią Twojej firmy Google Moja Firma

W ramach firm zajmujących się fotowoltaiką, widzimy na mapie kategorie:

  • Dostawca sprzętu do pozyskiwania energii słonecznej

Z tej kategorii powinniśmy skorzystać przy konfiguracji wizytówki.

Kategoria działalności google moja firma

4.Lokalizacja firmy

Lokalizacja firmy - Google Moja Firma

Adres firmy jest niezwykle istotny, ponieważ zwykle wybieramy usługi, które znajdują się najbliżej naszego miejsca zamieszkania lub pracy. Widoczność adresu sama w sobie jest ważną informacją dla potencjalnych klientów. Dodanie jej do wizytówki Google za pośrednictwem Google Moja Firma wydaje się oczywiste. Tak jest w istocie, natomiast lokalizacji do wizytówki w Google Moja Firma nie dodają właściciele firm, którzy nie przyjmują klientów pod wskazanym adresem, a dojeżdżają do klientów w obrębie wybranych przez siebie lokalizacji. 

5.Czy firma oferuje usługi poza wskazaną lokalizacją?

Punkt 5 to proste pytanie o to, czy firma funkcjonuje wyłącznie w podanej lokalizacji, czy możliwe jest również podjeżdżanie pod adres wskazany przez klienta. Opcja tak zarezerwowana jest głównie dla firm usługowych, które przyjmują interesantów w swojej lokalizacji oraz poza nią, dojeżdżając do klienta w wyjątkowych sytuacjach lub w określonych dniach czy godzinach.

Czy firma oferuje usługi poza wskazaną lokalizacją - Google Moja Firma

Następnym krokiem jest wskazanie obszaru, w którym oferujemy usługi. Dodaj te lokalizacje, które naprawdę znajdują się w zasięgu Twoich możliwości.

obszary działalności Google Moja Firma

6.Telefon i adres strony www

Kolejnym, bardzo istotnym krokiem wizytówki w Google Moja Firma jest podanie numeru telefonu do kontaktu oraz adresu strony www. Jeśli nie masz strony www swojej firmy, Google może założyć bezpłatnie taką stronę, która będzie znajdowała się pod adresem (nazwafirmy.business.site).

  • Po zakończeniu kreatora, możesz zmieniać i optymalizować treści na business site. Warto wykorzystać tę opcję, gdy nie potrzebujemy skomplikowanej strony i nie chcemy wydawać pieniędzy na hosting i utrzymanie domeny.

Dla firm, które mają swoje strony, bussiness.site może być dobrym sposobem na pozyskanie linku z domeny o wysokim autorytecie. Popularną praktyką jest linkowanie do własnej strony z business.site.

Telefon i adres strony www - Google moja firma

7.Adres do kodu weryfikacyjnego

Jeśli nie zdecydowałeś się na udostępnienie lokalizacji w Google Maps, w punkcie 7 jest miejsce, gdzie możesz podać adres do weryfikacji swojej firmy. Nie będzie on widoczny na stronie wizytówki, ale jest potrzebny do jej weryfikacji. Dzięki temu masz pewność, że nikt nie podszyje się pod Twoją firmę i nie zaszkodzi Twojemu biznesowi.

8.Weryfikacja wizytówki firmy w Google Moja Firma

Do 14 dni od wysłania prośby o weryfikację firmy, powinieneś otrzymać list z kodem PIN, który należy wprowadzić do Google Moja Firma. Gdy aktywujesz wizytówkę, Twoja firma już będzie wyświetlała się w Google.

Analiza w Google Moja Firma

Dodatkową zaletę stanowią możliwości analizy, jaką daje pozornie prosta wizytówka Google. Mamy dostęp do danych na podstawie tego, jak nasi klienci lub potencjalni klienci korzystają z naszej wizytówki w Google. Firma na podstawie tych danych może się rozwijać. Wiesz, czego szukają klienci i co należy w działaniu firmy rozwinąć i ulepszyć, żeby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.

  • Google Moja Firma pokazuje nam, jak w ciągu miesiąca, tygodnia i kwartału klienci korzystają z map Google, by znaleźć naszą wizytówkę.

Analiza w Google Moja Firma

  • Analiza statystyczna wskazuje również, jakie działania klienci podejmują, kiedy już znajdują się w polu naszej wizytówki.

Analiza statystyczna google moja firma

W każdej chwili możemy dowiedzieć się, czy nasze działania przyczyniły się do lepszych wyników strony z wizytówką, wystarczy, że klikniemy zakładkę skuteczność. Dostępne są tam procentowe wyniki i zapis zmian w statystykach wyświetleń i działań na stronie. Na tym możemy bazować, starając się polepszyć wyskakiwanie wizytówki w wynikach wyszukiwania w Google Maps.

W jaki sposób klienci znajdują Twoją firmę w sieci?

Rzadko szukamy danej usługi, wpisując w wyszukiwarkę cały szereg danych osobowych danej firmy. To dlatego tak istotne są słowa kluczowe i charakterystyczne frazy, które mogą naprowadzić użytkownika na naszą stronę internetową. Uważnie obserwuj, jakie słowa kluczowe warto dodać do swojej wizytówki i na swoją stronę internetową.

  • Klienci mogą wyszukać nas w sieci bezpośrednio, wpisując nazwę firmy. Ta opcja jest typowa dla firm, które są już w pewnym stopniu rozwinięte i mają stałych klientów. Ten sposób jest mniej popularny, czego nietrudno jest się domyślić.
  • Klienci najczęściej wyszukują firm po usłudze. To dokładnie to samo, co wpisywanie w wyszukiwarkę odpowiednich słów kluczowych.

Wyszukiwania bezpośrednie

Wracamy do fotowoltaiki. Klienci, którzy są stałymi odbiorcami jednej firmy, od razu odnajdą formularz kontaktowy do odpowiedniego biura, wpisując w wyszukiwarkę: Instalacje fotowoltaiczne  Jan Kowalski. Będzie to pierwsza kategoria wyszukiwań: wyszukiwania bezpośrednie. Zważywszy na to, że z usług firmy montażowej do fotowoltaiki korzystamy zwykle raz na wiele lat, wyszukiwanie bezpośrednie zdarza się rzadko. Takiej formy wyszukiwania dopuszczą się klienci, którzy znają firmę fotowoltaiczną Jana Kowalskiego z polecenia.

Wyszukiwanie pośrednie za sprawą fraz kluczowych

Większość potencjalnych klientów Jana nie zna jednak jego firmy. Trzeba wziąć też pod uwagę, że firm zajmujących się fotowoltaiką jest naprawdę dużo, zatem dobór odpowiednich słów kluczowych daje nam szansę wybić adres firmy w Google. W związku z tym użytkownicy sieci będą szukać według fraz: fotowoltaika, instalacje fotowoltaiczne Kraków, panele słoneczne Szczecin, energia fotowoltaika etc. Jeżeli strona internetowa firmy Jana będzie dobrze pozycjonować się na te słowa kluczowe ( z pominięciem fraz dot. lokalizacji poza zasięgiem firmy) , jest duże prawdopodobieństwo, że potencjalny klient odwiedzi jego witrynę i być może zostanie klientem.

W jaki sposób klienci znajdują Twoją firmę w sieci - Google Moja Firma

Jak edytować profil firmy w Google Maps?

Wspomnieliśmy wyżej, że profil swojej firmy w wizytówce Google Maps możesz edytować w każdej chwili. Jak należy to zrobić? Przede wszystkim pamiętaj, by robić to regularnie. Aktualne godziny otwarcia, informacje na temat dni, kiedy biuro firmy będzie nieczynne, nowe zdjęcia, adres strony, opinie etc.

  • Profil wizytówki możesz edytować za pomocą komputera lub aplikacji mobilnej na telefon. Wystarczy zainstalować darmową aplikację na telefonie, by móc zarządzać firmą z dowolnego miejsca.
  • Właściciele powyżej 10 lokalizacji mogą korzystać z funkcji wprowadzania zmian grupowo. Dzięki temu możesz dodać informację do wszystkich wizytówek swoich firm na raz, nie tracąc czasu.
  • Na komputerze wystarczy zalogować się przez e-mail do konta Google Moja Firma i przejść do zakładki informacje, która znajduje się po lewej stronie ekranu. Po dokonaniu wszystkich zmian, należy wybrać opcję zastosuj.

Modyfikacja Wizytówki w Google Moja Firma jest prosta i w dużej mierze intuicyjna. Szczególnie wygodne jest korzystanie z aplikacji na telefon. Pozwala to monitorować firmę z każdego miejsca z dostępem do internetu.

Stwórz swoją stronę internetową w Google Moja Firma!

W trakcie opisywania poszczególnych kroków w akapicie o tym, jak dodać wizytówkę firmy do Google Maps, wspominaliśmy o stronie business site.  Google zakłada nam taką stronę dla firmy, jeśli w odpowiednim polu nie wskażemy linku do własnej. Obecność strony firmowej na business.site ma wiele zalet.

  • Profesjonalna witryna internetowa wzbudza zaufanie klientów, którzy korzystają z usług takiego przedsiębiorstwa chętniej i częściej.
  • Witryna internetowa sprawia, że firma prezentuje się profesjonalniej. Dobra witryna wręcz imponuje potencjalnym klientom.
  • Witryna z ramienia Google Moja Firma ma proste dla odbiorców funkcje, które pozwalają na szybkie odnalezienie numeru kontaktowego, wyceny, złożenia zamówienia, czyli wszystko to, co przekłada się na konwersje i zysk dla firmy.
  • Dzięki witrynie w sieci masz świetne narzędzie do pokazania, że Twoja firma jest jedyna w swoim rodzaju. Nie bój się pokazać mocnych stron swojej działalności!
  • Jeśli przekonasz się do zalet darmowej strony business.site, będziesz mógł podpiąć pod nią nawet własną domenę.

Czy można mieć wizytówkę Google bez adresu firmy?

Posiadanie fizycznego biura nie jest warunkiem założenia wizytówki za w Google Moja Firma. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by założyć wizytówkę za pośrednictwem Google Moja Firma, bez adresu firmy. Jeśli nie masz adresu dla Twojego przedsiębiorstwa, wskazujesz po prostu, na jakim obszarze działasz. Możesz na przykład dojeżdżać do klientów z okolicznych miast, a może pracujesz z domu, oferując usługi online, dla których lokalizacja nie ma przecież znaczenia.

Czy dodanie firmy do Google Maps jest darmowe?

Korzystanie z możliwości platformy Google Moja Firma jest całkowicie darmowe. Jedynym warunkiem założenia wizytówki w Google jest posiadanie konta e-mail w poczcie Gmail. Wszystkie dostępne funkcje: zakładanie profilu firmy, dostęp do statystyk, analizy i monitorowanie postępów firmy w pozycjonowaniu wizytówki są darmowe. Dlatego tym bardziej błędem jest nie wykorzystać takiej możliwości rozwoju własnego biznesu.

Dodaj swoją firmę do Google Maps i wykorzystaj dostępne możliwości dla podstawowego rozwoju firmy. Następnie wykorzystaj zdobyte umiejętności i wiedzę, uzupełniając konto Google Moja Firma o płatne, bardziej zaawansowane aplikacje.

Czy można wyłączyć opinie w wizytówce Google Moja Firma?

Opinie dla firmy są bardzo istotne i każdy ma prawo do ich publikowania na stronie naszej wizytówki. Opinii w wizytówce Google Moja Firma nie można wyłączyć. Nie da się również usunąć konta firmy i założyć go od nowa, ponieważ wróci ze wszystkimi opiniami. Okazją do czystego konta jest jedynie zmiana adresu prowadzenia firmy lub zamknięcie jej na stałe.

  • Specjaliści tłumaczą również, że możliwy jest rebranding firmy, co umożliwia usunięcie negatywnych opinii, razem z pozostałymi danymi na stronie.  Nie jest to jednak działanie dobrze odbierane. Poza tym stara wizytówka i tak cały czas będzie widoczna w sieci, a Ty stracisz wszystkie osiągnięte dotychczas sukcesy w wynikach wyszukiwania.

Warto zatem korzystać z możliwości odpowiadania klientom na komentarze i opinie. Pozwala to na pokazanie sytuacji z perspektywy firmy. Klienci nie zawsze słusznie wystawiają negatywne opinie, a my mamy możliwość grzecznej dyskusji lub wyjaśnienia problemu.

Jak usunąć konto Google Moja Firma?

W każdym momencie możesz modyfikować treści na swoim koncie Google Moja Firma, w tym usuwać lokalizacje, którymi nie chcesz już zarządzać. Możesz również całkowicie usunąć konto Google Moja Firma.

  • W tym celu zaloguj się na swoje konto GMF.
  • Na koncie firmowym, w miejscu lokalizacji kliknij menu.
  • Kliknij polecenie usuń, a następnie potwierdź żądanie.
  • Zaznacz odpowiednie pola usuwania lokalizacji.
  • Kliknij polecenie usuń konto, by usunąć wszystkie dane, razem z kontem firmowym.

 

Pamiętajcie, że usunięcie konta Google w GMF to co innego, niż usunięcie wizytówki. Jeśli zdecydujesz się dodać firmę do map Google, musisz wiedzieć, że wizytówka Google zostanie na stałe. Jak to możliwe, skoro możesz usunąć adres lokalizacji i wizytówkę?

  • Opcja usuń wizytówkę sprawi, że usuniesz ją ze swojego konta Google. Adres nadal będzie funkcjonowała na Google Maps z tą różnicą, że nie będziesz już mógł zarządzać swoją wizytówką.

Zamiast tego, w przypadku gdy faktycznie zmieniamy lokalizację lub zamykamy dane przedsiębiorstwo, wybieramy opcję: oznacz tę firmę jako zamkniętą. Zarówno ta opcja, jak i opcja usuń znajduje się w zakładce informacje na profilu zweryfikowanej firmy.  Po wysłaniu zgłoszenia z prośbą o oznaczenie firmy jako adres nieaktualny/nieczynny, czekamy na weryfikację Google. Jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, wizytówka Google zostaje oznaczona informacją, że dana lokalizacja zakończyła już swoją działalność. Siłą rzeczy, nie będziemy jej dalej aktualizować i optymalizować. Z czasem wizytówka zupełnie zniknie z wyników wyszukiwania.

Podsumowując powyższy wpis, możemy z całą dozą pewności powiedzieć, że dodać adres do map Google w postaci wizytówki jest proste. Prawdziwa trudność zaczyna się dopiero, kiedy staramy się wypozycjonować naszą wizytówkę  na wysoką pozycję w rankingu Google. W kolejnym wpisie opiszemy jak to zrobić!

0 Comments

    Dodaj komentarz

    More great articles

    Co to jest call tracking i dlaczego warto wdrożyć go w swoim biznesie

    Co to jest call tracking i dlaczego warto wdrożyć go w swoim biznesie

    https://www.youtube.com/watch?v=OehqqU9cWKs Marketing jest dzisiaj nieodłączną częścią prowadzenia firmy. Bez skutecznego marketingu masz znikome szanse na pokonanie licznej konkurencji i wybicie…

    Czytaj dalej

    Nie przegap nowych artykułów na temat marketingu

    Zapisz się na newsletter
    Arrow-up